Etiketter

, , , , , , , , , ,

Tidigare i veckan var vi på middag på restaurang 19Glas i Gamla Stan i Stockholm, det serveras en fast meny där det denna gång ingick spetskål. En råvara jag räknat bort eftersom kål inte är så bra att äta enligt FODMAPS, men när jag till min glädje upptäckte att denna typ av kål är ok att äta vidgades helt plötsligt mina valmöjligheter. Så nu ska vi lära oss laga spetskål till perfektion. Försök 1 blev lyckat och kommer utvecklas och testas flera gånger.

Julbord a la Sofiescooking

Julbord a la Sofiescooking

Ett riktigt bra tillbehör på julbordet, till kycklingen, köttbiten eller som vi åt den till ost och charkbrickan.

Ugnsbakad Spetskål
1 spetskål
½ tsk olivolja
salt
svartpeppar
Pressad citron

Värm ugnen till 200grader
Dela spetskålen 1 klyftor
Pensla snittytorna med olivolja
Salta, peppra och pressa citronsaft över
Stek spetskålens snittytor i en grillpanna, ca 5 min per sida,
Det ska bli ordentliga grillränder
Lägg sedan spetskålen i en ugnsform
Baka i ugnen ca 25-30 min, till kålen är mjuk

Salta ev lite mer och servera varma eller ljumna som tillbehör eller som vegetarisk middag.
Jag rekommenderar att servera med spenat, smulad ädelost och valnötter. Kan du äta honung så toppa med lite.