Etiketter

, , , , , , ,

Vi passade på att veckohandla redan i lördags när vi ändå var på City Gross och köpte upp deras lager av chips samt besökte Godisbolaget i Bromma för att köpa ”kärleksgodis”. Johan blev sugen på Chili con Carne, tyvärr är det en icke FODMAPs vänlig middag men då löser vi det att jag gör min variant som passar mig och Johan kan ösa på med lök, vitlök och bönor i sin som han önskar.

Chiligryta (8)

Här kommer min FODMAPs vänliga version som passar utmärkt till pastan, med zucchininudlar, med nachos eller tillsammans med hembakat bröd.

Chiligryta  – 2 portioner
200gr nötfärs
1 tsk chili/vitlöksolja
2 cm röd chili
3 salladslök, den gröna delen
1 tsk tomatpuré
1 burk cocktailtomater
rökt paprikapulver
anchochili pulver
2 msk balsamvinäger
salt och svartpeppar
spiskummin
mald kanel
1 lagerblad
10cm röd spetspaprika
oregano
1 mindre morot
½ zucchini

Hacka chili och salladslök
Fräs i olja, tillsätt tomatpuré och ”bränn” av
Rör ner köttfärsen och fräs på
Salta och peppra, tillsätt paprikapulver, kanel och spiskummin, chilipulver
Rör ner tomaterna och hackad paprika, lagerblad, balsamvinäger
Låt puttra ca 1 timme
Skala och riv moroten fint, rör ner i grytan
Smaka av och justera ev med mer balsamvinäger, salt och peppar
Tillsätt oregano
Strimla zucchini till pasta eller hyvla med osthyveln
När det är 10 min kvar på gytan, rör ner zucchini nudlarna

Servera med riven parmesan, färsk spenat och lite svartpeppar
Variera din gryta med mer chili, kakao eller mörk choklad, krossade tomater eller liknande. Självklart kan denna göras som en snabb vardagsrätt, rör ihop koka upp och njut av en god och nyttig middag.