Etiketter

, , , , , , , ,

Idag vill jag slå ett slag för tillbehören, det vi serverar vid sidan av och som ska komplettera huvudingrediensen i en rätt. Det kan vara något så enkelt som kokt potatis eller något avancerat som kräver förberedelser. När jag blev introducerad till Fodmaps blev tillbehören mina säkra val när vi åt på restaurang. De är för det mesta rena råvaror som är enkla att beställa och förstå på menyn. Jag har ätit massor av pommes frites och rostad potatis, sallad, tomater och grillade grönsaker.

Jag älskar tillbehören och skulle jag få bestämma, servera dessa till middag varje dag. Men eftersom vi är två här hemma som tycker om att laga mat, prova nya rätter och vill bestämma får jag vika mig. Men ibland får jag min vilja igenom och vi kalasar på rostade rotfrukter, potatis, sötpotatis och grillad sallad.

Morotssallad med citrus och lingon

Morotssallad med citrus och lingon

När middagen är enkel och ”vanlig” är det ett perfekt tillfälle att lägga lite extra energi på just tillbehören. Det var precis vad jag gjorde förra veckan när vi åt glutenfri Blodpudding med kycklingbacon till middag. Detta serveras  alltid med rivna morötter och lingonsylt här hemma.

Morotssallad med lingon och clementin
1 stor morot
1 clementin
1 dl tinade lingon
Salt, peppar
färsk persilja

Skala moroten och clementinen
Riv moroten på den fina sidan av rivjärnet
tärna clemetinen
Blanda morot, clementin och tinade lingon
Strö över hackad persilja, salt och peppar
Servera till knaperstekt blodpudding och bacon

Eftersom C-vitamin ökar upptaget av järn från blodpuddingen och baconet är detta det perfekta tillbehöret. När jag var liten serverade mamma alltid apelsinjuice till blodpuddingen, vilket var en favorit då (även om jag inte tyckte speciellt bra om blodpudding) men denna morotssallad är snäppet bättre. Eller i vart fall ett mer vuxet tillbehör. Kycklingbacon eller Kalkonbacon tycker jag är godare än vanlig bacon, och bra som variation för den som vill dra ner på köttet i sin kost.

Glutenfri Blodpudding med morot, lingon, citrus och kycklingbacon

Glutenfri Blodpudding med morot, lingon, citrus och kycklingbacon