Etiketter

, , , , , , , , , ,

Juliga Oopsies

Igår var vi bjudna till vänner för att titta på Solsidan och dricka glögg.
Jag åt årets första pepparkaka och första koppen glögg slank ner, det smakade himmelskt verkligen.
Idag har suget efter pepparkakor varit påtagligt starkt och jag funderade länge på att baka lussebullar när arbetsdagen väl va över, men väl hemma kändes det lite väl ambitiöst för en måndagskväll.
Istället rörde jag ihop Oopsies med smak av pepparkaka. Frukosten imorgon känns som en evighet bort..

Här kommer dagens variant av Oopsies
65gr Laktosfri Keso
35gr Laktosfri Kvarg
3 äggulor
3 äggvitor
1,5 tsk pepparkakskrydda

Värm ugnen till 150 grader
Separera äggvitorna och äggulorna i olika skålar.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum
Blanda äggulorna med keso, kvarg och pepparkakskryddan
Mixa med stavmixern för att få bort klumparna i keson
Vänd sedan ner äggula-blandningen i äggvitan, försök behålla så mycket ”fluffighet” som möjligt.
Klicka ut smeten till 10 st bröd på en plåt med bakplåtspapper
Grädda mitt i ugnen ca 20-30 min, håll koll så de inte bränns

Jag äter mina Oopsies med philadelphia och en kopp kaffe till frukost.
Men de är goda bara som de är både till mellanmål och frukost eller med smör och en skiva ost.

Varför inte prova med ädelost precis som till de vanliga pepparkakorna.