Etiketter

, , , , , , ,

Jag fick en fråga på mitt Instagramkonto om hur jag fryser deg, så tänkte att jag svarar på bloggen och delar med mig av mina bästa tips.

Jag älskar verkligen mitt hembakade knäckebröd och en frukost utan detta känns ofullständig och jag saknar knäckebrödet så snart jag äter frukost ute på café eller liknande.
Att grädda knäckebrödet går fort men degen behöver jäsa 2 timmar så själva baket är inget jag spontant gör en kväll efter jobbet.
Jag funderade länge på hur jag skulle lösa det hela och snabbt fylla på brödburken en vardagkväll om det skulle behövas.
Efter lite efterforskningar kom jag fram till att det borde gå att frysa degen ogräddad, tina den och sedan kavla och grädda bröden som vanligt. Idén kommer del från bake off bröd som finns att köpa i mataffären, dels från boken Nytt bröd. Författarna tipsar om att smördegen kan frysas ogräddad, tex till croissants.

Så jag beslutade mig helt enkelt för att testa.
Jag rör ihop degen enligt receptet och låter den jäsa hela jästiden under plastfolie i en bunke.

Sedan portionerar jag ut degen i fryspåsar, ungefär så det räcker till 2 knäckebröd. Fryser jag hela degen utan att baka något direkt efter jäsning, blir det oftast 4 påsar deg som åker in i frysen.

Knäckebröd redo för frysen

Knäckebröd redo för frysen

När jag sedan ska baka och grädda mitt knäckebröd tar jag ut 1 påse från frysen innan jobbet på morgonen och lägger på diskbänken där den långsamt får tina. Redo att kavlas och gräddas när jag kommer hem på kvällen.

Jag har testat att tina degen snabbare i vattenbad i diskhon och detta fungerar lika bra. För den dagen då brödburken verkligen ekar tom.

Gräddat knäckebröd

Gräddat knäckebröd

Jag fryser inte bara knäckebrödsdegen utan pizzadeg, smördeg, majstortillas och idag testar jag att frysa pajdegen som inte behövdes till middagen.

Smördeg

Smördeg

pizzadeg från frysen

pizzadeg från frysen

Även färdiggräddat bröd går utmärkt att frysa, bara värma ugnen och grädda brödet 10 min för att ge det nytt liv och det blir som nybakat, tex min Focaccia.

Glutenfri Focaccia med örter och paprika

Glutenfri Focaccia med örter och paprika

Jag har tidigare lagt upp receptet på bovetepizza, denna deg har jag mängder av i frysen för att enkelt kunna grädda en fredagspizza eller till en kväll när middagen behöver gå snabbt att laga. Kommer jag bara ihåg att ta ut degen på morgonen är det klart att gräddas till middagen.