Etiketter

, , , , , ,

Mitt matlagningsintresse kommer från början från min pappa, vi har spenderat mycket tid i köket tillsammans när jag var liten. När jag behövde lite kvalitetstid och ensamtid med pappa följde jag med till mataffären eller saluhallen, kanske är det därifrån min kärlek till mataffärerna kommer? Tack pappa för att du odlat fram min passion och för alla tips och trix du kommer med. Och självklart tack för all god mat du serverar när vi kommer över på middag, vi är glada att du står vid grillen mitt i vintern, lagar ugnspotatis efter önskemål och anpassar maten till Fodmaps.

För ett tag sedan fyndade pappa Langustine hos sin lokala slaktare/delibutik och delade generöst med sig till oss. Dessa är ett mellanting mellan havskräftor, hummer, jätteräkor.. ja en riktigt stor räka med massa gott kött.

Lördagsmiddag med räkor, prästost och nybakat bröd

Lördagsmiddag med räkor, prästost och nybakat bröd

Vi tog spontant fram dem ut frysen igår utan någon riktig plan för hur vi skulle tillaga dem, ända planen var med nybakad glutenfri baguette och eventuellt någon sås. Jag ringde så klart till pappa för att få några tips, rekommendationen var att marinera räkorna i riktigt med smakrik marinad gärna över natten. Eftersom vi inte hade natten på oss, fick det helt enkelt bli en chansning på kryddningen, inte för att skryta men det smakade riktigt bra.

Glutenfri Baguette

Glutenfri Baguette

Grillade Sumak och chili langustine – 2 förrätter
6 langustine eller större räkor
1 msk chili/vitlöksolja
1 msk mald sumak
salt och nymald svartpeppar

Langustine

Langustine

Skala stjärtarna på räkorna, vi behöll huvudet kvar
Ringla chilioljan över och strö sumak på stjärtarna tillsammans med salt och peppar
Vänd räkorna och gör likadant
Låt ligga i rumstemperatur en stund och grilla sedan i grillpanna på spisen eller över kol

Grillade Langustine med chili & sumak

Grillade Langustine med chili & sumak

Servera direkt med majonnäs och ett gott bröd

Grillade sumakräkor

Grillade sumakräkor