Etiketter

, , , , , ,

Morgonrutiner är bland det bästa jag vet, samma rutiner och ”schema” varje morgon. Skulle något rubba denna rutin och mitt flow kan jag känna mig off och lite bortkommen hela dagen, det är dessa dagar som jag glömmer något hemma, tar fel tunnelbana eller gör andra tokigheter.

En del av min morgonrutin, oavsett vardag eller helg är denna morgonshot. Fullproppad med vitaminer, antiinflammatoriska ämnen och nyttigheter som gör gott för inte bara kroppen utan även själen. Den ger en kick och den vackra gyllene färgen känns välkomnande och värmande när jag är nyvaken.

Morgonshot med ingefära och citron

Sofie´s Morgonshot
5 cm färsk ingefära
5 dl vatten
2msk gurkmeja
2 msk torkad och malen ingefära
1 tsk cayennepeppar
ev lite himalayasalt
2 dl pressad citron

Skala och skiva ingefäran grovt
Koka upp i kastrull med vattnet,
Koka ca 15 min och låt sedan stå i kastrullen och svalna helt
Häll upp ingefäraavkoket i en flaska, blanda i gurkmeja, torkad ingefära och cayennepeppar
Fyll på med pressad citron till flaskan är full, skaka
Ställ kallt

Ingefäraavkok med citron och gurkmeja

Ingefäraavkok med citron och gurkmeja

På morgonen: skaka flaskan och häll upp ca 0,5 dl i ett glas, häll på ca 1 dl kokande vatten. Rör om och drick!