Etiketter

, , , , ,

Bröllopsnerverna har verkligen slagit till, inte i form av så mycket nervositet, än, utan mer som tankspriddhet, förvirring och klumpighet. Heffaklumpen Sofie till er tjänst.

Tomatsoppa med basilika, pasta och parmesan

Det började med att jag trodde jag tappat min jobbtelefon på väg hem igår, så dagen idag började med att kollegorna ringde min telefon och lyssnade efter vibrationer i mitt skåp. Till min stora lycka låg telefonen i säkert förvar inlåst i skåpet. Gårdagskvällen fortsatte med att jag hällde ut större delen av min tomatsoppa i knät på mig själv, det som va kvar i skålen hamnade på golvet eftersom jag missade bordet när jag skulle ställa den i från mig och torka upp den soppa jag hade i knät. Bara till att städa och tvätta filt och kläderna. Suck

Jag har tagit semester from idag till måndag för att förbereda det sista och sedan har vi en dag hemma på måndag att hämta andan och landa tillsammans. Så idag blev det en sväng förbi kontoret för att hämta telefonen ochen solig promenad i stan. Jag bjöd mamma och mormor på lunch med mitt favoritknäcke och div pålägg. Mormor hjälpte till att skriva placeringskorten och har hedersuppdraget att göra min brudbukett.

Gårdagens tomatsoppa smakade riktigt gott så här kommer receptet. Perfekt middag en kylig vardagskväll.

Tomatsoppa – 1 portion
1 burk finkrossade tomater, gärna från Mutti
2msk balsamvinäger
lite färsk röd chili
lite olivolja
salt och nymald svartpeppar
½ kruka färsk basilika
2 msk riven parmesanost eller smulad laktosfri fetaost
lite kokta glutenfria makaroner

Finhacka chilin, fräs i lite olivolja
Rör  ner de krossade tomaterna och balsamvinäger
Salta och peppra
Låt puttra medan pastan kokar
Hacka basilika och rör ner i soppan
Smaka av med mer salt, peppar och balsamvinäger
Rör ner lite pasta, lägg upp i en skål
Toppa soppan med riven parmesanost eller smulad laktosfri fetaost
Dra några varv med pepparkvarnen över och njut av en värmande, nyttig och snabb middag