Etiketter

, , , , ,

Jag har börjat ett nytt projekt här hemma, att grava äggula. Jag fick idén på Instagram och tänkte ge det ett försök. Allt som behövs är äggula, en massa salt, en ostduk och mängder med tålamod och tid.

Gravad äggula

Gravad äggula

Steg 1
2 ägg
2 dl fint salt
1 glasburk med lock

Separera äggen, spara vitan till maräng eller bananpannkaka
Häll salt i botten på burken, lägg ner 1 äggula
Fyll på med salt så det täcker och lägg på den andra gulan
Täck även den med salt
Sätt på locket och ställ i kylen 1 vecka

Har du inte en ostduk, beställ en på internet tex från  Ostlabbet eller så kan det gå att använda en nylonstrumpa (oanvänd såklart)

Jag vet ännu inte vad jag ska äta den färdiga gravade gulan till, kanske som topping på en god pasta eller till räkmackan. Men spännande är det och tanken är att gulan ska bli torkad men ändå krämig och det ska gå att riva den med rivjärn.

Jag återkommer i helgen med steg 2.