Etiketter

, , , , , , , , ,

Bloggen har slagit läsarrekord under mars över 1400 unika besökare, jag är så galet glad, stolt och nyfiken! Vilka är ni som besöker mig, vad vill ni läsa om och hur hittade ni hit? Besöksrekord på Sofies Cooking

Denna underbara fisk förtjänar verkligen all kredit den kan få, underbart rosa i färgen, nyttig och full med bra fetter, perfekt till vardags och fest, kan varieras i det oändliga med tillbehör, tillagningsmetod, smaker.. Jag vill äta mig lax fortfarande lite rå i mitten, så den är glansig och saftig. Det kan vara lite klurigt med jag tror mig hittat bästa sättet. Tidigare i veckan gjorde vi ugnsbakad lax med kokt potatis och en improviserad tomat och paprikaröra.

Lax, tomat och paprika

Lax, tomat och paprika

Lax med tomat och paprika – 1 port
1 laxfilé
5 cocktailtomater
½ paprika
5 blad färsk basilika
5 små kokta potatisar, vi testate ”Ratte” från Ica
salt, peppar, lite chiliflakes
färsk spenat

Koka potatisen och låt ånga av lite i kastrullen
Värm ugnen till 175 grader
Tärna tomater, paprika och strimla basilikan
Lägg grönsakerna i en ugnsfast form, krydda med salt, nymald peppar och chiliflakes
Ställ in i ugnen ca 10 min utan fisken
Ta ut formen och lägg laxen ovanpå grönsakerna
Laga i ugnen ca 10 min, längre om din filé är tjockare, självklart efter din egen tycket och smak på stekgrad
Lägg upp spenat på en tallrik, toppa med grönsakerna, fisken och kokt potatis

Snabbt, nyttigt och fullt med vitaminer, bra fett och dessutom en färgglad middagstallrik. Variera med torks, eller varför inte en grillad köttbit till tomat och paprikaröran.

Perfekt stekt lax

Idag är det fredag och dag 1 av bokslut på jobbet, fullt ös med andra ord och dagen bara försvann. Vi lyxar med sushi, vitt vin och en kväll i soffan för att ladda inför en rolig helg med besök hos vänner med bubbelbad och grillning, byte till sommardäck och häng hos svärföräldrarna på söndag.

Abrahamsberg sushi med ett glas Riesling

Abrahamsberg sushi med ett glas Riesling