Etiketter

, , , , , , , ,

Förra veckan åt vi ”barnmat” i form av köttbullar, kokta makaroner och ketchup. Inget mer, inget mindre och det är verkligen barndomsmat för mig. Kanske inte det nyttigaste men efter träningen när magen skriker och musklerna är trötta passar det perfekt.

Den här veckans ”barnmiddag” blev ugnspannkaka, självklart gluten och laktosfri med bacon och serverad med tinade lingon, riven morot och spenat. När mamma gjorde ugnspannkaka hemma när jag var liten blev den sådär fluffig och bubblig. Jag har inte lyckats få den glutenfria så förrän nu. Därför måste jag rekommendera detta recept till dig som äter glutenfritt.

Glutenfri Ugnspannkaka med bacon – 4 personer
1 pkt bacon
4 ägg
4dl laktosfri mjölk
3dl glutenfri mjölmix
1tsk bakpulver
1tsk fuberhusk
salt
lingon, riven morot, spenat, sylt som tillbehör

Värm ugnen till 225grader
Tärna (eller klipp) bacon, stek knaprigt i panna utan extra fett
Blanda mjölmix, bakpulver, fiberhusk och salt i en bunke
Vispa i 2 dl mjölk till en klumpfri smet
Knäck och vispa i 1 ägg i taget
Tillsätt den resterande mjölken och vispa ihop till en slät smet
Låt svälla 10 min medan baconet steker klart och rinner av på hushållspapper
Innan jag la bacon på papper hällde jag lite av fettet i min ugnsform, smeta ut med en bit papper
Häll pannkakssmeten i ugnsformen, ca 25*35cm, strö över bacon jämt över hela
Grädda ca 30 min mitt i ugnen,
Servera med tinade lingon, din favorit sylt, rivna morötter och färsk babyspenat