Etiketter

, , , , , , ,

Jag måste erkänna att vi är ganska dåliga på att äta fisk flera gånger i veckan här hemma, men vi försöker och det är absolut gott nog. Vissa veckor äter vi flera middagar med fisk, andra blir det inte någon. Men jag försöker äta det till lunch i alla fall 1 gång i veckan. Fick och framförallt fet fisk som lax innehåller massor av näring och nyttigt fett. Så ät mer fisk.

Den här veckan tog jag inspiration från Icas hemsida, utgångspunkten var ett recept med stekt lax och potatis i citronsås. Men jag vände på det och gjorde kokt citronpotatis och lax i citronsås. Middagen fick tummen upp av maken och har du ont om tid, skär potatisen i mindre bitar så kokar den snabbare.

Lax i citronsås

Lax i citronsås

Lax i citronsås – 2 port
2 laxfiléer
1,5 dl risgrädde
1 msk laktosfri crème cheese
1 purjolök, den gröna blasten
1 näve bladpersilja
1 citron, skalet och 1 msk saft
salt och peppar

Strimla och skölj purjolöken
Tvätta citronen, riv skalet och pressa saften
Rör ihop risgrädde, crème cheese, purjolök, hackad persilja och citronskal
Koka upp i en mindre stekpanna, smaka av med salt, peppar och lite citronsaft
Tärna laxen och lägg ner i såsen, det får inte koka
Vänd efter ca 3 min, var försiktig, låt laxen ligga i såsen 2 min till
Servera med citronkokt potatis, tärnad tomat och färsk spenat

Citronkokt Potatis – 2 port.
6 små potatisar
saften från 1 citron
salt
vatten

Tärna potatisarna och lägg i en kastrull
Pressa citronerna, häll saften över potatisen
Fyll på med vatten så potatisen täcks, salta lätt
Koka potatisen mjuka, ca 10-20 min beroende på hur stora de är
Häll av vattnet och låt potatisen ånga av en stund
Servera med ugnsbakad fisk, lax i citronsås eller varför inte stekt kyckling och en fräsch sallad.

Jag som älskar potatis i alla dess former kommer absolut laga denna variant igen, ett roligt alternativ till vanlig kokt potatis.