Etiketter

, , , , , , ,

För någon vecka sedan tog vi bilen till mamma för söndagsmiddag och fotboll. Jag har verkligen världens mest förstående och underbara mamma, som låter oss ha datorn på bordet med AIK matchen samtidigt som vi äter middag. Älskar dig massor
Det kanske är fördelen med att vara vuxen, ha flyttat hemifrån och skaffat egen familj, för en sak är säker när vi va små och bodde hemma var datorn bannlyst från köksbordet vid middagen..

Söndagsmiddag

Söndagsmiddag

Vi hade hur som en väldigt trevlig kväll, med god mat, fotboll och lillebror på Skype från Danmark. En annan sak med att bli vuxen är att mina föräldrar mer än gärna skämmer bort oss och det är en kamp att få hjälpa till med disken eller så när vi ätit tillsammans. Måste erkänna att det känns lyxigt att bli bjuden på söndagsmiddag och komma hem till ett dukat bord, slippa diska och bara mysa lite. Nu funkar ju vilken dag som helst egentligen.

Jag tänkte dela med mig av hennes kyckling som hon fodmapsanpassat.

Denna söndag bjöd mamma på en ”allt-i-ett-kyckling”
4 portioner (1 stor ugnsform)
8 potatisar
1 citron + saften
3 paprikor i olika färg
4 kycklingbröstfiléer alt 1 hel färsk kyckling
örter, tex salvia, timjan, basilika, persilja
salt, peppar, olivolja
1 pkt Laktosfri fetaost

Värm ugnen till 225grader
Dela potatisen och blanda med pressad citron i en bunke, låt dra ca 20 min
Dela paprikorna
Lägg kyckling, potatis och paprika i en ugnsform
Ringla lite olivolja över, salta och peppra och lägg i örterna, häll på citronsaften
Tillaga i ugnen ca 30min, rör runt några gånger och vänd ev kycklingen
Smula fetaosten över, salta och riv lite citronskal över
Servera med babyspenat

Mammas "allt-i-ett-kyckling"

Mammas ”allt-i-ett-kyckling”

En perfekt middag för många, som går att förbereda och som sköter sig själv i ugnen.
Äter du inte enligt fodmaps, släng ner några klyftor vitlök i formen och topp med skivad chorizokorv när det är 5 min kvar i ugnen.

Jag skulle använda finhackad blast från purjolök gör att ge lite mer smak till rätten och följa fodmapskosten. Det som är bra med denna rätt, använd vad du har hemma, det du tycker om och variera.