Etiketter

, , , , , , , , ,

En av de snabbaste vardagsmiddagarna måste vara wok av olika slag, både vegetariska med nudlar, med stekta räkor och grönsaker, kyckling, biff eller lax. Kombinera med risnudlar, ris, shirataki nudlar, zucchininudlar eller friterat rispapper och sallad. Variationerna är oändliga, det går snabbt och är perfekt rensa kyl och frysen mat.

Wokade grönsaker med räkor och ananas

Wokade grönsaker med räkor och ananas

Igår hade jag en ensamkväll hemma, första egentiden sedan bröllopet och jag måste erkänna att det var lite skönt. Jag kom hem med smällande huvudvärk efter en lång bokslutsdag på jobbet och verkligheten som kom ikapp mig. Alla intryck, känslor hann i kapp mig och spänningarna som byggts upp under månaderna av planering börjar släppa. Men jag lever fortfarande i min underbara bröllopsbubbla av lyckorus. Tacksam för alla våra underbara vänner som firade med oss, vår fantastiska familj, alla härliga minnen och jag är djupt rörd och berörd av alla som ställt upp och hjälpt oss. Min underbara tärna Johanna, utan hennes pepp, hjälp och lugn hade jag inte tagit mig igenom bröllopsdagen så bra som jag gjorde. Till vår toastmaster  och toastmadame som planerade, styrde och höll ordning och reda under kvällen! Ni är bäst Carl och Veronika. Till Fredrik och Mikaela som förevigade vår kväll i bilder, vilket jobb och vad kreativa ni är.

Denna vecka har alltså gått i den wokade matens tecken, igår åt jag strimlade morötter, paprika och zucchini tillsammans med Shirataki nudlar i jordnötssås. Underbart gott och det värmde perfekt en ruggig dag som idag.

Shiratakinudlar med jordnötssås och grönsaker

Shiratakinudlar med jordnötssås och grönsaker

Ikväll bjöd jag min nyblivna make på wokade grönsaker med räkor, färsk ananas och chili. Allt serverat med FODMAPs vänlig Sweetchili sås med ananas. Veckans tips, en hel del hetta från chili men med ananasens sötma, perfekt till frästa räkor. Jag köpte denna på en asiatisk butik i Liljeholmens galleria, helt utan lök och vitlök.

Wokade grönsaker med räkor och ananas
500gr frysta wokgrönsaker
200gr stora räkor
1 msk chili/vitlöksolja
½ gul paprika
½ färsk röd chili
½ färsk ananas
½ tsk chiliflakes
strimlad salladslök (det gröna)
½ pressad lime + rivet skal
2 msk tärnad ingefära
lite soja, sesamolja och fisksås
Sweetchilisås med ananas till servering

Tina räkorna och ta bort ev skal
Tärna ananasen, finhacka chili och ingefära, strimla paprika
Värm en stekpanna med olja, fräs grönsakerna med chili, ingefära och ananas, ca 10 min
Hetta upp lite olja i en annan panna och fräs snabbt på räkorna med lite salt
Rör ner soja, sesamolja, chiliflakes, fisksås och limesaft + rivet skal i grönsakerna
Smaka ev av med lite salt och toppa med salladslöken
Servera direkt med sweetchilisås och extra soja

En snabb, enkel och nyttig middag. Vill du ha den matigare, servera med nykokt jasminris.