Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Det ruggiga svenska höstvädret får oss här hemma att äta många värmande grytor, soppor och gratänger till middag. I söndags testaste vi en ny typ av potatisgratäng, ursprunget kommer från Mitt Köks kokbok med Pulled Pork och andra långkok. Min sambo gjorde efter originalreceptet medan jag gjorde om det lite.

Här kommer min potatisgratäng – räcker till 1 liten ugnsform
1.5 tunt skivat potatis
½ orangepaprika
1 tsk dijonsenap
½ dl laktosfri matlagningsgrädde
½ dl laktosfri lättmjölk
lite cayennepeppar
salt & svartpeppar
färsk basilika
5 coctailtomater
3 skivor smakrik ost, gärna lagrad prästost

Skala och skiva potatisen tunt, på mandolin
Skär paprikan i lagom stora bitar
Blanda lättmjölk, matgrädde, dijonsenap, salt, peppar & cayennepeppar i en skål
Mixa potatis, basilika & paprika i en ugnsfastform
Häll på mjölkblandningen
Toppa med några skivor ost
Ställ i ugnen 20min på 225grader
Dela under tiden tomaterna på hälften
Efter 20 min lägg på tomaterna och grädda 20min till, känn efter med en sticka att potatisen är mjuk

Potatisgratäng med paprika & dijon

Potatisgratäng med paprika & dijon

Servera med en sallad som middag, eller till en bit kött, kyckling, fisk som tillbehör.

Potatis&paprikagratäng med sallad

Potatis & paprikagratäng med sallad