Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Bakning och matlagning har blivit mitt sätt att vara kreativ, stressa ner och verkligen ha en frizon från tankar, funderingar och vardagen. Nu när jag är sjukskriven spenderas en hel del tid i köket, jag längtar till vår flytt är klar och jag får inviga min nya köksmaskin från Electrolux.
Till dess får jag hålla tillgodo med elvispen och armkraft.

Jag jobbar mig igenom mina favoritkokböcker för glutenfritt bröd, fikabröd och maträtter, kan varmt rekommendera dem.

Nytt Bröd, Nytt FIkabröd, Laga Nytt

Glutenfria Kokböcker

Gårdagens middag blev piroger från boken ”Laga nytt” med kalkonfyllning efter eget recept. Sambon bjöds även på piroger med salamifyllning, som passar om du inte äter enligt FODMAPS.

Kalkonfyllning  – FODMAPS vänlig
4 små piroger

Kalkonfyllning till Piroger

Kalkonfyllning till Piroger

6 skivor rökt kalkon
1 dl riven ost, gärna smakrik prästost
0.25st röd paprika
1 tsk dijonsenap
svartpeppar
hackad salladslök (endast det gröna)
en nypa cayennepeppar
chili/vitlöksolivolja att steka i
2 kuber tinad hackad spenat

Hacka salladslöken och paprikan, fräs i oljan till paprikan mjuknar
Riv osten på den grova sidan på rivjärnet
Skiva kalkonen i tunna strimlor
Blanda paprikan och löken med kalkon, tinad och urvattnad spenat samt osten
Smaka av med dijonsenap, svartpeppar och cayennepeppar.
Lägg ca 1 msk fyllning mitt i varje pirog och vik ihop, stäng kanterna ordentligt och pensla med uppvispat ägg.

Salamifyllning – ej FODMAPS
2 mellanstora piroger

Pirogfyllning med salami

Pirogfyllning med salami

4 skivor pepparsalami
1 dl riven ost, gärna prästost
0,25 röd paprika
1 salladslök (både det vita och gröna)
chili/vitlöksolja att steka i
1 kub tinad hackad spenat
1 tsk dijonsenap
svartpeppar, lite salt

Hacka salladslöken och paprikan, fräs i oljan till paprikan mjuknat
Skiva salamin i tunna strimlor, blanda med paprikan och löken tillsammans med osten
Blanda i dijonsenap och smaka av med peppar samt lite salt
Lägg ca 2 msk fyllning mitt på pirogdegen, vik ihop och stäng kanterna ordentligt
Pensla med uppvispat ägg, toppa med lite flingsalt
Grädda enligt anvisning för den deg du använder

Låt pirogerna svalna lite innan du äter, servera med färsk spenat och gurka eller mer paprika.

Glutenfria Piroger med kalkon & paprika

Glutenfria Piroger med kalkon & paprika

En riktigt god middag som passar perfekt att äta med händerna, väldigt smidigt nu när vi inte har något köksbord i och med flytten.